Betrek de URL bij je zoekmachine optimalisatie!

Bij het schrijven van content voor onze websites, houden we ons meer en meer bezig met de vindbaarheid van die content in zoekmachines. Naast het optimaliseren van de inhoud van de pagina’s zijn er nog vele mogelijkheden om de pagina’s in je website beter vindbaar te krijgen. Eén van die mogelijkheden heeft te maken met de opbouw van de Unified Resource Locator of kortweg de URL. Interessant genoeg om eens onder de loep te nemen!

De opbouw van een URL

Een URL is een uniek, leesbaar adres dat je kan invullen in de adresbalk van je browser. Aan de hand van dat adres kan je browser een specifieke webpagina opzoeken. Deze leesbare URL is in het leven geroepen voor ons mensen, zodat wij aan zo’n adres kunnen zien wat we ongeveer kunnen verwachten. Op de achtergrond wordt zo’n adres deels herschreven naar een unieke numerieke waarde (IP-adres), zodat de browser weet vanaf welke webserver in de wereld de pagina kan worden opgehaald.
Je zou het kunnen vergelijken met een barcode op een pakketje van een postbezorger. Die barcode is leesbaar voor een scanner van de bezorger. Scant hij zo’n barcode op een pakket, dan verschijnen straatnaam, huisnummer, postcode en plaats in het display. De voor ons onleesbare barcode is vertaald naar een goed leesbare en te interpreteren tekst.

Voorbeeld van een (semantisch opgebouwde) URL.

zoekmachine-optimalisatie-in-je-url

1.    Protocol
2.    Subdomein
3.    Domeinnaam
4.    Top-level-domein
5.    submap
6.    submap
7.    de eigenlijke pagina

Gebruik de ingebouwde mogelijkheden in je CMS!

Tegenwoordig kan je in ieder CMS (Content Management Systeem) instellen dat de URL’s voor een pagina worden herschreven naar een voor mensen (en zoekmachines) goed leesbare versie. Dit kan je meestal vinden onder de term SEF of ‘Search Engine Friendly’. Hiermee wordt de titel van de pagina automatisch herschreven, zodat deze leesbaar wordt in de URL. dan staat er bijvoorbeeld niet meer ‘/index.php?Page_ID=3968’, maar ‘/bouw-zoekmachine-vriendelijke-urls’.

Denk na over de structuur van je website

Nu je de SEF instellingen hebt aangezet en de pagina-titel netjes wordt gebruikt in de URL, is het ook nog interessant om goed na te denken over de opbouw van alle content op je website. Een semantische opbouw geniet de voorkeur en is ook voor de bezoeker een handig hulpmiddel om te kunnen zien waar hij of zij zich in je website bevind. Kijk maar eens naar de omschrijvende URL in dit Google zoekresultaat:

Daarnaast helpt het optimaliseren van de URL ook in de Google resultaten. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een training of workshop over het coachen van je medewerkers, dan zal het resultaat mét de omschrijvende, zoekmachine vriendelijke, URL (zoals hier boven) jou meer aanspreken dan de weinig informatieve URL met pagina ID’s en parameters die je hier onder ziet:

url-zoekmachine-onvriendelijk

Zorg voor een semantisch opbouw van de URL

Denk eerst goed na over de opbouw van je website in het algemeen. Als je vanaf het begin de structuur goed neerzet en de SEF instellingen hebt aanstaan in je CMS, dan worden de URL’s automatisch goed opgebouwd. Heb je bijvoorbeeld, zoals in het Google resultaat hierboven, een scala aan opleidingen en workshops, zorg er dan voor dat een een categorie (Joomla) of hoofdpagina (WordPress) “Trainingen en Workshops” creëert, met daar onder in aparte pagina’s de verschillende opleidingen en workshops. Heb je een Blog, of Nieuws-items? Maak dan een categorie ‘Blog’.

Opgelet: verlies je zoekmachine ranking niet!

Enige oplettendheid is geboden als je besluit om de structuur van je bestaande website aan te passen. Google heeft hoogstwaarschijnlijk al eerder jouw website bezocht en de bestaande pagina’s geïndexeerd. Een volgende keer dat Google langskomt, zal er worden gecontroleerd of de geïndexeerde pagina’s nog aanwezig zijn. Pas je zomaar de URL van de pagina aan, dan zal Google de pagina niet meer kunnen vinden onder de oude, eerder geïndexeerde URL. Ook de ranking (de hoogte van de betreffende pagina in de zoekresultaten van Google) gaat dan verloren!

laat Google weten dat je pagina op een andere plek staat.

Dit los je op door de zoekmachine te vertellen dat de pagina is verhuisd naar een nieuw adres (een zogenaamde 301-redirect). Het mooie hiervan is dat de ranking die je al hebt opgebouwd, netjes wordt overgeheveld naar de pagina op de nieuwe locatie. Heb je kennis van webservers, dan kan je de adreswijzigingen met een aantal simpele regels in je .htaccess bestand of in de configuratie van je virtuele host doorvoeren.
Voor de meesten zal het prettiger zijn om een extensie (Joomla) of Plugin (WordPress) te gebruiken. Voor Let’s Go Active – het bedrijf dat ik in bovenstaande voorbeeld met Google resultaten gebruikte, werd de WordPress Quick Page/Post Redirect Plugin gebruikt.

Dit artikel kan je weer een stuk op weg helpen naar een betere positie in de grote zoekmachines.

Kan je wel wat extra hulp gebruiken bij het verbeteren van de vindbaarheid van jouw website? Wij helpen je graag! Neem eens contact op om te kijken of Loco Creations kan helpen bij jouw SEO-uitdaging!

Meer info
2017-03-01T10:42:49+00:0022 maart 2016|Tags: |